W bieżącym roku szkolnym w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Czeremsze realizowana była innowacja pedagogiczna „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki” międzynarodowy projekt edukacyjny wspierający rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I – III.

Wprowadzenie innowacji przyniosło wymierne korzyści dla rozwoju naszych wychowanków, jak i samej placówki.

Innowację pedagogiczną realizowano w czasie zajęć w klasie II średnio 2 razy w miesiącu, podczas realizacji poszczególnych modułów.

W każdym z modułów wybrana była jedna lektura, do której wykonano co najmniej 4 zadania. Lektury były czytane przez uczniów samodzielnie w domu. Po zrealizowaniu każdego modułu nauczyciel umieszczał na stronie projektu sprawozdanie w formie opisu, następnie otrzymywał od autora projektu potwierdzenie realizacji tego modułu.

Tematyka zajęć realizowana była zgodnie z harmonogramem. Zrealizowano zajęcia z 3 modułów. Relacja zdjęciowa z pracy uczniów w trakcie zajęć umieszczona jest na stronie internetowej szkoły w zakładce Biblioteka.

W I module – „Podróże małe i duże” realizowanym od 1.10.2021- 31.12.2021 r. uczniowie zapoznali się z książką O psie, który jeździł koleją autorstwa Romana Pisarskiego. Zadania, które wykonali to sumienne wypełnienie specjalnie przygotowanego przez autora projektu „Lekturnika”, zaprojektowanie okładki książki obrazującą jedna z przygód Lampo, każdy z uczniów w trakcie pracy z Lekturnikiem opowiedział swoja ulubioną historię, którą przeżył główny bohater. Na kolejnych zajęciach ulepili z plasteliny postać Lampo, oraz z przedmiotów zdatnych do recyklingu utworzyli skład pociągu, którym przemieszczał się główny bohater.

W module II – „Naukowy zawrót głowy” realizowanym od 01.01.2022 – 31.03.2022 r. kolejną lekturą z którą pracowali uczniowie była Dzieci Pana Astronoma autorstwa Wandy Chotomskiej. Ponownie wypełnili odpowiednie strony Lekturnika, poznali aplikację Stellarium – mapa gwiazd, dzięki, której mogli sprawdzić na niebie jak wyglądają ich konstelacje, wyszukiwali położenia planet. Znając ułożenie gwiazd swojego znaku zodiaku, próbowały go odwzorować.

Moduł III – „Na ratunek” realizowany w terminie od 01.04.2022 – 31.05.2022 r. z lekturą Czesława Janczarskiego Jak Wojtek został strażakiem. Ponownie uzupełnianie Lekturnika, rozwiązywanie interaktywnych zadań dotyczących pracy strażaka, stworzenie puli pytań do strażaków na zaplanowane spotkanie w OSP Czeremcha. Zajęcia w OSP Czeremcha, poznanie pracy strażaka, zapoznanie się ze sprzętem.

W każdym z modułów odwiedzaliśmy Miasto Zawodów, w którym uczniowie wyszukiwali zawód poznany przy omawianej lekturze oraz zapoznawali się z predyspozycjami osób, które wykonują dany zawód, na czym polega praca, jakie predyspozycje zdrowotne powinna posiadać osoba aspirująca na dane stanowisko, umiejętności, ścieżka edukacyjna.

Niniejsza innowacja posłużyła kształtowaniu postawy przywiązania do czytania, wprowadzeniu ucznia w świat wartości uniwersalnych. Jej założeniem było ukształtowanie w uczniach trwałego nawyku czytania  i miłości do książek, by pozostała w nich na całe życie.

GALERIA ZDJĘĆ

Katarzyna Roszczenko